.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جايزه آسيايى براى روستاى اينترنتى قرن آباد گرگان
پيش از اين نيز اين مركز مورد توجه ويژه يونسكو و بانك جهانى قرار گرفته بود. همچنين يونسكو يك طرح علمى در حوزه تأثيرات اقتصادى و اجتماعى اين مركز در روستاى قرن آباد انجام داده است تا بتواند دستاوردهاى آن را به كشورهاى ...
جايزه آسيايى براى روستاى اينترنتى قرن آباد گرگان

مسئولان تايلندى اعلام كردنداين طرح مى تواند در فهرست سازمان ملل قرار گيرد تا از تجربه آن در سطح دنيا استفاده شود.  
 
نخستين مركز فناورى اطلاعات و ارتباطات روستايى كشور در روستاى قرن آباد استان گلستان جايزه بهترين خلاقيت و نوآورى در آسيا و اقيانوسيه را دريافت كرد.
به گزارش شمال نیوز به نقل از ايران نيوز ،دكتر على اكبر جلالى، طراح نخستين روستاى اينترنتى ايران در شاهكوه و پدر «آى سى تى» روستايى ايران كه براى دريافت اين جايزه به كشور تايلند سفر كرده بود، گفت: در تايلند اعلام شد كه اين طرح مى تواند در فهرست سازمان ملل قرار گيرد تا از تجربه آن در سطح دنيا استفاده شود.
دكتر جلالى با بيان اين كه جايزه با نظر هيأت داوران متشكل از نمايندگان كشورهاى مختلف و نمايندگانى از سازمان ملل اهدا شد افزود: بانى برگزارى اين جايزه سازمان غيرانتفاعى و غيردولتى است كه ۱۷ كشور آسيايى و اقيانوسيه عضو آن بوده و ايران نيز از طريق وزارت بازرگانى عضو آن شده است.
وى كه مجرى نخستين مركز آى سى تى روستايى ايران در قرن آباد است، اظهار داشت: اين سازمان طرح هايى را كه بيشترين تأثير در ارتقاى دسترسى مردم به اطلاعات از طريق اينترنت پرسرعت داشته و براى رفع نيازهاى اقتصادى و زندگى مردم مفيد بوده و قابل استفاده براى ساير كشورها نيز باشد را ارزيابى مى كند.
معاون پژوهشى پژوهشكده الكترونيك دانشگاه علم و صنعت ايران گفت: هر ۳ سال يك بار طرح هايى كه مى توانند در حوزه تجارت الكترونيك و ارتقاى زندگى مردم تأثير داشته باشند در اين جشنواره برگزيده مى شوند و ايران براى نخستين بار بود كه در اين رقابت شركت كرد.
دكتر جلالى افزود: مركز آى سى تى قرن آباد تاكنون توانسته است خدمات بسيارى نظير اشتغالزايى، آموزش، فرهنگسازى و گسترش توريسم در منطقه، توسعه بانكدارى الكترونيكى و ترويج كشاورزى اينترنتى در سطح محلى، منطقه اى، ملى و بين المللى داشته باشد.
وى با بيان اين كه روستاييان امروزه مى توانند كالاهاى خود را از طريق مركز به فروش برسانند، افزود: به وسيله پيشخوان دولت، دسترسى ادارات در روستا امكان پذير شده است. به گفته وى بانك اينترنتى، دسترسى به دانشگاه مجازى با ۴ دانشجو، ۲۵۰ تحقيق چاپ شده در زمينه هاى مختلف مربوط به روستا و خارج از آن گوشه اى از خدمات مركز قرن آباد است.
دكتر جلالى با اشاره به ايجاد اشتغال از سوى اين مركز گفت: ۴۰ نفر به صورت دوركارى براى شركت هايى نظير زغال سنگ كرمان، حوزه علميه قم و ده ها جاى ديگر كار كرده و در قالب يك شركت خصوصى اين مركز را اداره مى كنند كه البته نگهدارى مركز با شركت مخابرات گلستان است.
وى بيان داشت: ايجاد چنين مراكزى اگرچه ممكن است براى بخش خصوصى مقرون به صرفه نباشد، ولى با كمك دولت و در درازمدت مى تواند توجيه اقتصادى يابد و به مراكزى براى كار از راه دور، توليد اشتغال و معرفى مشاغل جديد تبديل شود.
اين استاد دانشگاه ويرجينياى غربى اظهار داشت: رويكرد ايجاد مركز جامع روستايى قرن آباد اقتصادى است و برنامه هاى آن به گونه اى طراحى شده تا بتواند در درازمدت با تأمين منابع مالى پايدار در امور اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى روستا تأثير گذاشته و شكل واقعى از جامعه اطلاعاتى فردا را به ارمغان آورد.
به گفته وى، اينترنت اين مركز ۲ مگابايت در ثانيه است كه اين مسأله در موفقيت مركز آى سى تى قرن آباد بسيار مؤثر بوده و هم اكنون ضريب نفوذ اينترنت در اين روستا بيشتر از تهران است.
دكتر جلالى گفت: پيش از اين نيز اين مركز مورد توجه ويژه يونسكو و بانك جهانى قرار گرفته بود. همچنين يونسكو يك طرح علمى در حوزه تأثيرات اقتصادى و اجتماعى اين مركز در روستاى قرن آباد انجام داده است تا بتواند دستاوردهاى آن را به كشورهاى افغانستان، تاجيكستان و پاكستان انتقال دهد.
به گفته وى، بانك جهانى با برگزارى يك همايش در ارديبهشت ماه ۱۳۸۵ علاقه خود را براى كسب تجربه از اين طرح علمى و عملياتى نشان داده است.
وى با بيان اين كه ده هزار دفتر آى سى تى روستايى در كشور فعال خواهند شد گفت: در بيش از ۳ هزار روستا اين دفاتر فعال هستند و ۵۰ روستا محصولات توليدى خود را روى سايت ها مى فروشند كه اگر اين فضا گسترش پيدا كند روستاها از شهرها جاذبه بيشترى مى يابند.
 
 
طرح نخستين مركز آى سى تى روستايى كشور در روستاى قرن آباد استان گلستان از سوى دانشگاه علم و صنعت ايران به مجرى گرى على اكبر جلالى و با همكارى مردم روستا، مجمع دانشجويان و فارغ التحصيلان منطقه شاهكوه، تعدادى از شركت هاى خصوصى، خيران و شركت مخابرات استان گلستان در سال ۱۳۸۳ ساخته و به مرحله اجرا رسيده است.
روستاى قرن آباد در ۲۰ كيلومترى شهرستان گرگان بيش از ۲ هزار نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد ۷۳ درصد باسواد هستند. ۹۰ درصد جمعيت قرن آباد به كار كشاورزى و دامدارى مشغولند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.14 seconds.